Saturday, December 12, 2009

Kan Dah Kene

cerita nyer bermula 11 Dis-Kelantan Trade Center(KTC)....
aku dgn adik aku bersmgt menghala ke pusat bandar, adik aku jer yg smgt..aku driver aje time tu..sbnrnye kiteorg nie nk g tgk forum..tajuk die "realiti islam zaman kini".. smart kn tajuk tu..membuatkn adik aku teruja nk bersame2 mengikuti forum ilmiah itu..adik aku siap bwk buku nota ag nk catit..haha..tp aku dah tau r, nie semua nye hnya topeng aje..tgk penal pn dh tau kompem sal politik jgk..BN and PAS kn..dua2 sme melayu, sme2 islam..tp gaduh sme sndiri...biase r tu..1 kejar dunia..1 kejar akhirat..mane leh sme bulu nyer..ok ok.. back to the topic... hurmm..aku igt sket aje org..kate forum..mane la ade sgt org yg berminat..haha..tp...perhh~ x smpai ag kt KTC, jln jem gler..cpt2 aku patah balik cari port terbaek tuk park kete..syukur..dpt gk park elok2 and nseb baek x kene saman cm sblm nie..huu~

maka slps park aje, berjalan la dua pemuda harapan bangsa menuju ke destinasi..jam menunjukkn pkul9 mlm..sori r beb, xdpt r nk msuk dewan sbb xdtg awl..terpaksa la aku ngan adik aku duduk d perkarangan luar dewan tgk forum melalui skrin besar(cm kat surau2 dlu r time badar wt tnyngan, tp nie ag bapak besar)..berduyun2 manusia berkepala putih aje mse tu...sume nyer pkai kopiah..ade yg pkai sarung aje..haha..
teruja jgk tgk suasana org klntan yg smgt nie..rmai sgt org smpai terpaksa duduk d jln raya sbb x leh masuk.. *kpd org luar, org kelantan nie mmg smgt pelik kalo bab2 ceramah agama/politik nie...

dah cukup detail r suasana pd mlm tu aku terang kn..ckup r tu..hurmm..aku pn dgr la ceramah d smpaikn uts Asri..tu la yg heboh sal kne tangkap dgn YADIM aritu...bekas mufti perlis..woo, ckup mantap ilmu nyer..pengolahan tajuk yg baek skali..senang cite,die bgus r bg hujah2 nyer..then next turn panel ust jgk..tp pemuda UMNO.. bg la point2 die sal islam nie hebat d bwh kepimpinan terkini n bla..bla..bla....sume ckp kosong aje..biase r, nk raih undi rakyat..mula2 sindir aje..then start r kutuk2..jerit2...alaa..org klate ckp "naek seh"...hee~ rujuk kamus dewan m/s 276, kompem xdpt jgk.."naek seh" mkna nyer naek smgt r tu...dah agk2 smpai kutuk nie, mula la start bising org yg tgk forum nie..ade yg smpai berdiri rmai2 pastu marah2 tanda xpuah ati... *btw tuk pengetahuan org luar, org lelaki klntan nie mmg agk panas baran...huuu~

aku pndang aje adik aku...sian die..nmpk kecewa..sbb forum agama yg d sngka bertukar jd debat politik...xpe..lame2 die phm la..ade la panel bekas pegerusi YADIM, woo..jwtn nyer hebat...tp hujah nyer?? wat malu aje...ckp ikut suke ati..x pk dlu sblm ckp..haha..aku senyum jela tgk die kene bahan dgn pengantara iaitu Prof Agus..mane x nyer, sbb ckp bab undang2 tp slh aje tiap mase..mane leh lwn Prof..kalo org kmpung mmg la xphm undang2 yg tinggi nie...bleh la trima bulat2..tp dgn Prof mane leh, die org yg ilmu tinggi kot..xleh r bg idea sbrngan aje...asyik kene boo aje si panel org tua nie..jwtn aje YADIM, tp pemikiran terlalu sekular... yg panel pemuda UMNO nie plak bgus la jgk..tp at last cm hampeh..cm budak tadika pn ade..org tnyea laen, die jwb laen...yg pling xleh blah, die ckp royalti tu dlm bhase omputih, n ehsan tu dlm bhase arab, so die ckp dua2 tu sme maksud aje..jd lebih baek kite amk wang ehsan..kn lg elok..erkk?? die igt org yg hadir tu bodoh sgt ker kne tipu..royalti and duet ehsan/sumbangan/derma itu beza woi..jgn nk sme kn plak sesuka ati tuk kepentingan diri..kalo la tayar warna itam, die nmpk itam, tp still nk ckp itu putih...itu name nyer xde prinsip..cmtu la perumpamaan nyer dgn mamat nie..huu~ mcm2 btl mlm tu...penuh gelak tawa dan maki hamun org yg hadir ble mendgr ahli panel membuat sindiran sinis dan memberi hujah auta dyorg...aku hnya memerhati smbil gelak dlm hati kecik ble tgk gelagat manusia2 yg sumtime penuh emosi sme ade yg mendgr mahupn yg berucap..

sepanjang aku kt sne, 1 aje yg aku nmpk..aku tabik r dgn ust Asri, bgus gler kot die..mmg berjuang demi agama..xde pn libat diri dlm politik..slalu tegak kn yg adil aje..xde side mane2 pihak..yg wat kn aku hormat kt die, sbb ilmu die..laen ble die berhujah..ade beza nyer..kerana ilmu die nmpk lebih berwawasan dri segi pemikiran die..xcm yg laen..sje aje mengampu..ckp byk, tp mengarut aje lebih..isi nyer kosong..dah la malu diri sndiri bile ape yg d ckpan sume kne sangkal dgn Ust Asri.. org ade ilmu nie laen r...aura nyer pasti ade..hurmm..ilmu itu penyuluh idup..dgn ilmu la bleh jd pembuka jln dunia mahupn akhirat..tp igt, ilmu tanpa amal pn xde gne jgk..dgn beramal dgn ilmu yg baek baru la dpt hasil..hasil nyer, Allah yg tentukn la..usaha tu yg penting...

jam pkul 11 mlm..aku pn ajk adik aku chow balik..xnk kne jem...lgpn forum hampeh aje.. sekadar hiburan aje bg aku..tp bg adik aku, nmpk r die kecewa sbb tertipu..xpe xpe..ko bru nk knl dunia...haha...so, sian tgk die, aku pn bawa die g kafe dekat umah sme2 menikmati supper smbil2 tgk Chelsea lwn Everton..haha..seri 3-3 kot..pastu balik tdow~

sigh "org yg ade ilmu x takot pd dunia, org yg xde ilmu sentiasa takot tgk dunia"

No comments: