Wednesday, December 9, 2009

Ego ~ antara Sifat & Personaliti

Ego itu ade pape setiap individu..tp berbeza tahap ego masing2...ade baek nyer ego itu pd seseorg...namun xsemestinye ego itu perlu dlm setiap sesuatu hal..kerana sbb ego bleh membawa kpd kebencian, rse tidak puas hati dan sombong dlm diri kite..adakah kite mempunyai ego itu pd sifat ataupn hnya d sbb kn personaliti...

hurmm...pd pandangan aku, ego itu hmpir boleh d smekn dgn muaruah...namun ego itu bkn la sifat semulajadi..ia nyer wujud dlm dri kite d ssb kn persekitaran hidup...mungkin d kurniakn dgn kemewahan atau keistimewaan..bleh menbuatkn diri secara tidak sengaja memupuk ke arah sifat yg ego...keegoan itu ade had nyer..jgn lah krn ego membuatkn kite lupe tntng perasaan org yg hampir dgn kite, yg rapat dgn kite..adakala nyer tersilap langkah, menguris prasaan hati seseorg..namun sekiranya ego mengusai perasaan jiwa kita, mungkin ungkapan maaf itu terlalu sukar untuk di perucapkn..ego punyea pasal, perasaan org laen x prnh di titik berat kn..lame kelamean, kite kn d benci..d perkta oleh mulut2 yg x puas ati..kite d pulau..d sisih kn...dan kite akn trus ego krn persekitaran sudah tidak menerima lg...

dri aku sendiri mmg ade ego..ku akui nyer..knape aku ego?? hurmm...kurang penghayatan agama dlm diri..huuu~ aku kn lelaki..aku kn menjadi pemimpin..aku kn berpendidikn...mybe d sbb kn itu aku mendidik ego sbgai personaliti diri..haruskah itu perlu? haha...sbb untuk mendapatkn respect..aku snggup ego...ish3, truk ker aku nie? haha..org yg mempunyai ego yg tinggi sbnrnyer bersifat mandatori, iaitu hnya die beranggapn die shja yg btl dan harus d ikuti tanpa sebarang bantahan. org seperti ini slalu nyer berlaku kpd pemimpin.. tp igt, adakala nyer ego itu tidak bernilai satu sen pn..tak salah untuk ketepikn ego itu utk seketika demi kebaikn sesuatu..cth: utk merapatkn2 hubungan, utk meminta atau memberi pertolongan barang kali...

Hah, tetiba aku terigt kat sejarah, walau sehebat sekuat mane pn krjan Maharaja China dahulu yg terknl dgn keegoan nyer yg melampau, namun d sbb kn seorg wanita, sebuah dinasti terulung mse itu bleh runtuh sekelip mata..waaa hebat btl pengaruh wanita dlm dunia nie..uuu, bhya~ aku terpikir, kalo la ade perempuan yg dpt melunturkn ego seseorg lelaki itu..sememang nyer perempuan itu sesuai d jdkn teman hidup lelaki tersebut..haha..krn perempuan adalah lebih memahami sbnrnyer~ aku berpandangan ego itu ade had nyer..sekiranya ia melebihi had tersebut, maka ketahui la die akn menuju kehancuran..

sigh "susah nk explain ego nie, sbb skrng aku pn dlm keadaan ego"

No comments: